Business English!

“El CEO de Misstrex anuncia una nueva incorporación al departamento de Marketing. Sylvia Kingtown, fundadora de la startup Rettos, dedicada al merchadising on-line, se incorporará el próximo mes de Agosto al puesto de Community Manager.”

Que el inglés es el lenguaje empresarial por excelencia, no es novedad. Pero es curioso como lo introducimos en nuestro día a día sin apenas darnos cuenta. Seguramente no haya nada del párrafo anterior que te extrañe, pero…¿Sabías que hay seis palabras no reconocidas por la RAE? ¿Sabrías decirme cuáles son?

Pues sí, las seis palabras son: CEO, Marketing, startup, mechadising, on-line y Community Manager. ( Seguro habéis leído todas las palabras con un inglés depurado al más puro estilo British…¡todas excepto CEO! ¿verdad? jeje.)

Ahora viene lo difícil…¿Sabrías decirme alguna palabra sí reconocida por la RAE en sustitución de éstas? Aquí te propongo una solución:

” El consejero delegado de Misstrex anuncia una nueva incorporación al departamento de Mercadotecnia. Sylvia Kingtown, fundadora de la nueva empresa Rettos, dedicada a la promoción en línea, se incorporará el próximo mes de Agosto al puesto de Director de Comunidad.”

Evidentemente, no queda tan glamuroso (o “glamouroso”, ¡también válida en español!). Y lo que es peor…¡casi no nos enteraríamos de lo que dice!

Aquí van algunos términos en inglés que he aprendido en el MBA. ¿Sabes el significado de todos? ¡Anímate y añade algún otro a la lista! Es sólo cuestión de hacer un brainstorming. :)


 


Lecciones de la naturaleza II: el vuelo de los gansos

Este artículo va dedicado a mi grupo del proyecto EBío

Seguro que después de leer este artículo, no vuelves a pensar en ellos como animales tontos o simples.


Hablo de ellos en plural, y el título es en plural, ¿por qué?

Porque tienen hábitos gregarios durante sus vuelos.

Se trata de mirar al cielo. Mira. Son gansos.

 

 

Ahora que ha llegado la primavera, si vives en zonas de humedad y calor estivales, puedes tener la oportunidad de ver cómo vuelven del sur, como cualquier ave migratoria.

Podrás comprobar que vuelan siempre en grupos, y en forma de “V“.

Tal vez te interese saber por qué:

 

 

Al volar en formación de “V”, la bandada entera reduce en un 71% el esfuerzo de cortar el viento, con respecto a un ganso que volara solo, aprovechando el rebufo del que va delante.

Es decir, cuando cada uno de ellos bate sus alas, produce un efecto en el aire que ayuda al ganso que va detrás de esa ala, beneficiándose de ese movimiento para volar más fácilmente.

Su estructura en “V” que no sólo es solidaria e integradora de todos los individuos, si no que es mucho más eficaz. La unión hace la fuerza. En toda la Naturaleza. En toda.

Compartir la misma dirección y manteniendo unido el grupo, les permite llegar más lejos y más rápido.

De hecho si no, un ganso sería incapaz de llegar ni a la mitad de su destino.

Es el beneficio del apoyo mutuo.

 

 

La lógica del ganso le hace mantenerse con aquellos que se dirigen en su misma dirección.

Cuando un ganso sale de la formación… Siente la resistencia del aire y la dificultad de volar sólo.
Entonces, rápidamente retorna a la formación, para aprovechar el poder de elevación de los que están junto a él.
Ellos están dispuestos a ofrecer y aceptar ayuda. Así es más sencillo alcanzar las metas.

Es el beneficio del apoyo mutuo.
Cuando el ganso líder, que no goza de ninguna ventaja en esfuerzo, se cansa… Se traslada al final de la formación, mientras otro lo releva y asume la delantera.

Es mejor compartir los problemas, el liderazgo, y los trabajos más difíciles.

Es el beneficio del apoyo mutuo.
Los gansos volando en formación graznan con frecuancia para dar coraje a los que van al frente, y para que no se distraigan de mantener la velocidad y el rumbo constantes.

Cuando hay aliento, el progreso es mayor.
Una palabra de aliento a tiempo motiva, ayuda, da fuerzas, produce el mejor de los resultados.

Es el beneficio del apoyo mutuo.

 

 

Cuando un ganso es herido, enferma o está extenuado… No le queda otra que salir de la formación.

Otros salen de la formación. Suelen ser dos.

Y lo acompañan.

Para protegerlo.

Permanecen con él, hasta que muera, o esté nuevamente en condiciones de volar.

Entonces, los dos acompañantes (y el recuperado, en su caso) alcanzan su bandada, o se integran a otro grupo.

Están unidos tanto en los momentos de esfuerzo, como en los momentos de dificultad.

Se apoyan y se acompañan, afrontan todo tipo de situaciones que se presentan en su viaje.

Hacen realidad el espíritu de equipo.

Realmente es el beneficio del apoyo mutuo.

 

 

Si tuviéramos la inteligencia de un ganso.

¿Cómo nos hemos dejado engañar? ¿La ley del más fuerte, la competitividad y el individualismo es lo mejor? ¿A dónde nos han llevado estos valores? ¿Vivimos el mejor de los paradigmas posibles? ¿Podemos aprender a tomar otro rumbo?

 

Googleando, descubro que esto ya lo ha investigado la disciplina de la BIOMÍMESIS que estudia la Naturaleza para aplicarlo a tecnología y a avances humanos.

¿Hay mayor avance que la Humanidad vuele unida hacia un futuro mejor?

 

Se trata de mirar al cielo.

Merece la pena reflexionar sobre la lección del vuelo de los gansos y sobre las perspectivas que se nos abren si aplicamos el sentido de la cooperación en vez de la competencia  en nuestras vidas.

 

 

Y esto, señores, se llama trabajo en equipo.

 


Tesco – Homeplus Virtual Store

Ayer, comenzamos una asignatura nueva, “Experiencia del Cliente” (de aquí en adelante, EC). Pocos o muy pocos de nosotros conocíamos la temática de esta asignatura hasta que ayer, el profesor David Acornada, nos puso en situación con el video que os pongo al final del post y que os resumo a continuación.

Corea del Sur es la segunda población más trabajadora del mundo y para ellos, hacer la compra una vez a la semana es una tarea muy difícil de combinar con su agenda. Por ello, Tesco ha creado una serie de tiendas virtuales en las estaciones de metro que permite a los clientes realizar la compra desde sus Smartphones mediante la tecnología de códigos QR y recibir su pedido en casa. Esto brinda a sus clientes la posibilidad de no invertir prácticamente tiempo en hacer la compra, además de evitar el desplazamiento hasta el supermercado, las colas, cargar con las bolsas, etc. Además ha permitido que sus clientes puedan relajarse después del trabajo y durante los fines de semana.

Ahora, vamos a hacer un análisis de la innovadora idea que esta multinacional inglesa tuvo con el fin de aumentar el número de sus ventas observando el modo de vida y la manera de comportarse y pensar de la población del Corea del Sur:

Con este análisis, vamos a tratar de explicar lo que sería la EC basandonos en lo que hemos visto en el video.

Hoy en día, el cliente es mucho más exigente a la hora de hacer una compra que en el pasado. Esto se traduce en que ya no solo espera que el vendedor pueda satisfacer sus necesidades, sino que busca más cosas. La manera en que estas necesidades son satisfechas es un aspecto cada día más importante, ya que genera en el cliente una serie de emociones en su experiencia de compra que posteriormente serán recodadas de manera especial y van a ser clave para tomar la decisión de a donde ir a comprar su nueva necesidad.

Ahora bien, en la lista que he escrito más arriba, he ordenado los aspectos claves de esta idea como os he comentado, pero de una forma especial. En los primeros puestos de la lista, aparecen los aspectos más atractivos económicamente para la compañía y gradualmente según vamos bajando, los que hacen que la EC sea agradable y muy positiva. Estos últimos aspectos, que en principio para la empresa no son apreciados, el cliente sí los aprecia. En definitiva, esto va a repercutir en la empresa ya que pueden conseguir que se establezca un vínculo emocional empresa-cliente ya que éste último percibe que se está mirando por él. Con ello, incluso se puede conseguir que éste deje de ser cliente, para pasar a ser un fiel comprador o incluso un fan de la marca.

Tesco, ha tratado de diferenciarse de sus competidores de esta manera, aprovechando una estrategia basada en la EC, haciendo que también el cliente la valore y la aprecie como aspecto diferenciador para elegir Tesco a la hora de hacer la compra.

Además, no solo eso sino que Tesco ha incluido la EC en su Estrategia. Ha sabido identificar un aspecto que podría hacerle diferente respecto su competencia y que además fuese valorado por sus clientes de manera muy positiva. La ha integrado como uno de sus caminos para cumplir uno de sus principales objetivos estratégicos: crecimiento de la cuota de mercado en Corea del Sur.

Con la EC, Tesco ha recortado distancias con la empresa líder, E-Mart y se ha convertido en la empresa líder en el mercado de la venta online. El número de usuarios registrados aumenta a un ritmo del 76% y las ventas online crecen al 130%.

Ideas como esta nos muestran que lo más importante para satisfacer al cliente es observar sus hábitos y costumbres, y tratar de satisfacerlas, ya que el 90% de las decisiones del cliente están basadas en las emociones y el 75% de la decisión de compra se toma en la tienda.

Pinche aquí para ver el vídeo


Main basics from China: Guanxi & Face in Business

For this final post about my study trip in Shanghai “How to do business in china”, I have decided to write about two main concepts to success in China: Guanxi & Face.

“Guanxi (Simplified Chinese 关系 / guānxi)” is a general Chinese term used to describe relationships that may result in the exchanges of favors or “connections” that are beneficial for the parties involved. This type of relationship can become somewhat time consuming and complex.

The Chinese term guanxi can, at times, equal the term networking. The elements of exchanges based on guanxi carry a long tradition in doing business in China and Chinese communities. Good guanxi can be the key needed to opening doors otherwise closed. The types of relationship building are almost unlimited but exclusive. Not creating situations where others may “lose face” is an important balancing act that those taking part must be constantly aware of. So it can be created in many ways and should appear to be offered voluntarily. Good guanxi can minimize natural or manmade obstacles in doing business in China. Over time it may take some effort to maintain and nurture the needed amount of guanxi to do business at different levels.

You must remember that those taking part in the acceptance of guanxi are required to return the given measured on the amount of the previously accepted.

In simple terms guanxi appears to carry an element of trust. It’s true that a lot of business in China revolves around circles of personal and mutual trust. So for any outsider to do business in China they must take the time to form relationships. This has been a big obstacle for many western businesses trying to enter the Chinese market. Business connections made through guanxi must be maintained to ensure proper positioning for future business.

How can be created and maintained? This kind of relationship isn’t only based on direct cash exchanges. Although this is correct on some levels it isn’t the norm today. Often guanxi transactions are “hidden” and not made obvious to the casual observer. Although the direct giving of “gifts” is a common form of building guanxi it isn’t the only way. Inviting or hosting dinners for prospective clients or business partners can create an environment for guanxi. Also the exchange of favors or “inside information” may amount to good guanxi.

However, relationships built on guanxi can quickly fade or disappear if part of the relationship chain is put into question for any reason. There is a fine line between guanxi and bribery. The path to good guanxi isn’t an easy path to follow.

“Face (Simplified Chinese 面子 / miàn​zi)” is an important aspect of interpersonal communications within Chinese culture and foreigners must understand it if they intend to effectively interact with the Chinese. The traditional saying is that “A person needs face just as a tree needs bark.” Some argue that face, along with money and power; comprise the three most important factors that dictate personal behavior in China.

The concept of face is a bit of an abstraction in that it takes many forms and is somewhat hard to concretely define. However, one can view face as a manner of behaviors intended to avert conflict, shame, and general unease and also promote respect and flattery for others in both social and business situations. The essence of face is that the Chinese expect to be treated according to their social status and position and are sensitive to anything sensed as diminishing their place. It cannot be underestimated how seriously face is viewed in China and how it can impact virtually every decision made by a Chinese person.

And…What about “losing the face”? It is basically to create a feeling of shame, embarrassment, or general unease in oneself or another. The Chinese will act in a manner to avoid causing such situations. The concept of “losing face” can affect one’s decision in a variety of contexts.


Shanghai

I have arrived to Spain from China 1 week ago after an incredible trip with my partners of EOI. As student in a MBA program I have had many important subjects during this year, but I think that all my partners and me feel that the study trip to Shanghai has been one of the […]


Greetings from Shanghai

The trip has end. And now in Spain I look how I changed my perception during this days in China.

It has being an incredible experience. I actually learnt a lot of important aspects about doing business in and with China, things that are really important if finally I go there. In China we had have the opportunity of meeting people who is there, and who can help us, because they know what is “being in China”.

 

In another hand, I had a touristic weekend in China. It was really amazing! We visit Longhua temple, we went to Yu Yuan gardens, visit the Bund, boat by the river Huangpu… and the next day we went to Hangzhou, and visit the temples Fei Lai Shan and Ling Yin. This two days I traveled with touristic guide because I want understand what I was visiting. And I repeat: absolutely amazing.

During a visit in a Buddhist temple we saw a funeral, and it seemed estrange that nobody was crying. The guide told us that in Buddhism, when a person die you cannot cry, because this person has 3 days to arrive and if you cry, she or he look at you and lose this time, so cannot arrive. It is another way of deal with losses.

Of course, during this trip, my surprises wasn’t only about China. I feel proud to say that I discovered great people, classmates, in China. And without them it couldn`t be the same.

So XIE XIE Shanghai Jiao Tong University, and XIE XIE to everybody who made it so great!


THANK YOU FRIENDS

It seemed it would never arrive and it is over. I’ve spent all day watching photos of this unforgettable journey that, like everything in life, had an end. It has been ten unrepeatable and very intense days of learning and constant encouragement. A new world, almost like another planet, but really close, unavoidable. Some last flashes: business culture in China, very peculiar political and cultural stigmas, behaviors of a population in continuous development (Is all negotiable in China?, Does everything have a price in China?) And some questions in the distance: Will the planet take the Chinese model and the Globe will become this we were talking about or future chinese generations will begin to value things apart from money and work?

Thanks to all the organizers and people whose work has made ​​possible the Study Trip, to all the teachers of the course How to Do Business in China and to my friends and colleagues. Like that Big Star song: Thank You Friends. Thank you for making this trip a dream.


The trip ends …

We are about to go home, in college classes end. During these days we have learned how to do business in and with China. The classes of negotiation, human resources, Chinese culture, etc, all given by excellent teachers, have helped us to understand a world hitherto unknown to most of us.

The study trip has been long, we had time for everything, to discovering new places and cultures, study, have fun with our friends and even learn about ourselves, about how we react and we face the changes…Everything we have learned will help us in our future careers, even for those who do not consider choosing this country as a place of work, the experience of knowing and adapt to different cultures is interesting.

As with all journeys, there are things that we have liked more than others, but we should keep only the good experiences,  so we said goodbye to Shanghai, its people, their customs with a smile.

I hope retain everything learned to use it in the future.


My glance of China

Some ideas about China and doing business there will remain on my mind.

We cannot forget the actual economic position of China and its special features when a company decides to do business, standards, culture and history.

China is a hot market, growing constantly, for the Chinese everything has a very fast rhythm and their mentality works on short term. They are looking for talent, people from all around the world with experience and capable to assume responsibilities in different areas of the same company.

It is important to take into account the behavioral differences between the Chinese and the International people. They are complementary, but do not forget that they are more practical and less creative than us, diligent and disciplined not independent or passionate and even they are humble and we are confident.

The globalization is arriving in this country but slowly, nowadays China still has another way to do and work. Even a high-context with proverbs and taboos exists during a negotiation!

If someone decides to do his own business in China it is important to analyze everything very well and do not forget the special requirements that China needs. If you can do all the effort on your own it is better than working with partners in China. Government asks for legal, control, tax liabilities, social securities, requirement of labor contract and all its requirements are very strict because of the protectionism policy that the country has.

The entrepreneurs prefer China to produce because although the prices of the manufacturing are a little bit higher than other oriental countries, the volume that China can produce is bigger.

You can negotiate calmly and do not hurry because the Chinese tend to slow down and if they do not ask you for more information, do not do it, adapt yourself to them all the time. You need a good and clear strategy and to focus into a defined segment and target in order to do your best when you try to succeed. Do not forget to translate or adapt the sound of your brand to Chinese language and symbols!

I would like to go back and learn more and more about their style of life and of course about how to be successful doing business in China.


Intellectual property and strategy

Today, march 4th, we had a conference about intellectual property in China with Mr. Omar. Of the “Cuatro Casas Goncalves Pereira Study”. He told us that the chinesse goverment is developing an intellectual property culture, at the same time is increasing the levels of the legal protection of the same rights.

He warn us that if a product is introduce in China, we must give a chinesse name, because if you dont do that, somebody else could do that and sale it as an original product.

Also, we had a class of strategy. There, we learn that a implementation of a company in China must be done in the scope of an strategy.  We must foresse how much we are dispose to invest and how much we are dispose to loose in the first year. Then, we must plan how we can interact with the people who must work. For this point exist a couple of option. The first of them is if one method is working well in our country of origin bring here and try to improve it. The second one is implement the chinesse way. And the last one, is watch wich method is workin well in our country to bring them, but assess it and identified what is an área of improvement and then use our strategy as a local advantage.



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